Wednesday, April 22, 2009

Selamat berkenalan


Assalamualaikum..Alhamdulilah segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan pembawa risalah Islam, pemberi peringatan dan pembawa berita gembira, menyeru manusia ke jalan Allah sepanjang zaman..Selawat dan salam buat keluarga junjungan dan para sahabat dan sekalian pejuang.
Allah berfirman dalam surah Yunus, ayat 24:

Sesungguhnya bandingan kehidupan dunia hanyalah seperti air hujan Yang Kami turunkan dari langit, lalu (tumbuhlah Dengan suburnya) tanaman-tanaman di bumi dari jenis-jenis Yang dimakan oleh manusia dan binatang - bercampur-aduk dan berpaut-pautan (pokok-pokok dan pohonnya) Dengan sebab air itu hingga apabila bumi itu lengkap sempurna Dengan keindahannya dan berhias (dengan bunga-bungaan Yang berwarna-warni), dan penduduknya pun menyangka Bahawa mereka dapat berbagai-bagai tanaman serta menguasainya (mengambil hasilnya) datanglah perintah Kami menimpakannya Dengan bencana pada waktu malam atau pada siang hari lalu Kami jadikan Dia hancur-lebur, seolah-olah ia tidak ada sebelum itu. Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum Yang mahu berfikir (dan mengambil iktibar daripadanya).

Hakikat hidup di atas dunia adalah sebagaimana yang digambarkan oleh Allah S.W.T. walaupun indah ianya pasti akan binasa dan musnah..Allah menjadikan dunia ini bukan untuk dihuni tetapi untuk beramal dan menyiapkan diri ke alam abadi.
Saya ingin berkongsi dengan rakan pembaca untuk sama memahami hakikat dunia yang fana ini..semoga Allah akan membuka hati kita untuk beramal di dunia ini sebagai bekalan yang perjalanan yang jauh..Amin

No comments:

Post a Comment